Samplen met Roland Fantom X-6/7

Nederlandse berichten
Post Reply
Charlotte
Posts: 9
Joined: 05:47, 23 September 2007
Location: netherlands

Samplen met Roland Fantom X-6/7

Post by Charlotte »

Hallo Mensen, ik ben bezig met zelf mijn eigen muziek te maken, en ben al langere tijd bezig met gitaar .
Om mijn muziek mooier te maken heb ik onlangs een VP-550 aangeschaft, wat gelijk mijn debuut bij de toetsen is geworden.Dit app, bevalt mij uitstekend, maar ik wil nog meer kunnen.Ik zag bij de fantom serie dat je met deze workstations je zelf kunt samplen.
Ik zie echter nergens op het net een duidelijk voorbeeld met wat ik er o.a. mee wil gaan doen, en dat is een geluid samplen van een cd ,bijvoorbeeld koor of zang,en of je deze sample dan ook in verschillende toonhoogtes met de toetsen kunt afspelen.
Mijn vraag is dan ook of er iemand is die hier ervaring mee heeft, en dit hier wilt vermelden.
Als de fantom dit idd kan , dan wil ik er 1 aan gaan schaffen binnen nu en een maand of 4 , ik twijfel alleen nog dan tussen een X-6 en een X-7 .( x-7 meer toetsen, meer mogelijk? ).
Alvast bedankt voor jullie reacties, groetjes Charlotte .
robbie50
Posts: 821
Joined: 22:20, 28 January 2005
Location: Holland
Contact:

X6 X7?

Post by robbie50 »

Charlotte,

Sampelen, heb ik wel eens gedaan, maar weet het fijne er niet van......verschillende toonhoogtes is volgens mij mogelijk, je sampelt dan per octaaf....er zijn er die bijv. C2, C3 en C4 sampelen om vervolgens het hele toetsenbord te voorzien van hetzelfde samplegeluid.

Verschil tussen X6 en X7 is alleen een groter toetsenbord.....
verder niets! (ehhh...het gewicht natuurlijk ook!)
Wil je echter "gewogen" toetsen....moet je de X8 (zwaar) nemen....
Aangezien dit je "eerste" workstation zou zijn adviseer ik de X7, omdat je hem later als "masterkeyboard" kan gebruiken en lekker de ruimte hebt op je toetsenbord.....

Ik hoop dat iemand anders op je "sample" vraag ingaat....


groet,

robbie
Charlotte
Posts: 9
Joined: 05:47, 23 September 2007
Location: netherlands

Re: Samplen met Roland Fantom X-6/7

Post by Charlotte »

Hallo Robbie,

Dank je wel voor je reactie.
Inmiddels ben ik sinds een week het trotse bazinnetje van een Fantom-X6.
Waarom de X6 ?, wel ik ga hem voornamelijk voor homestudio doeleinden gebruiken, met als voornaamste item het samplen( ik ben geen keyboard speler, maar van origine gitaar minded, maar ga uiteraard wel e.e.a. leren op het keyboard). De verkoper in de winkel, die overigens ook zelf keyboard speelt ,raadde mij ook de X6 aan, omdat je toch overwegend in het midden van het keyboard speelt ,en met de octaaf omhoog/omlaag functie kun je toch de andere bereiken ook spelen.Voor een aantal toetsen meer vondt ik het verschil in de prijs ook teveel, en voor dat bedrag koop je ook een mooie SRX kaart.

Wat het samplen betreft ,ik heb de vraag ook in het engels gepost, en enkele reacties daar op gehad.
Echter de beste overtuiging was toch het in de winkel samplen met de Fantom en een cd speler.
Het samplen is een gave functie van de fantom, en overtreft de stoutste verwachtigingen, verder is de fantom op zich al een geweldig instrument waar ik veel plezier mee ga krijgen.

groetjes Charlotte .
robbie50
Posts: 821
Joined: 22:20, 28 January 2005
Location: Holland
Contact:

Samplen.....

Post by robbie50 »

Charlotte,

VAN HARTE met je X6!
Je zult er inderdaad veel plezier meebeleven!

Als je meer weet van gesample ect, wil je dit dan mij ook laten weten?
Ik gebruik deze functie totaal niet, eh...ik gebruik de X om mijn muziek gelijk mee te samplen...ik speel direct en daar worden WAV files van gemaakt.......deze pas ik dan weer op de PC aan met Cooledit.

Welke SRX ga je kopen?

Luister eens naar mijn gedoe op de synt's.....

Klik hier!



groetjes,

robbie
Charlotte
Posts: 9
Joined: 05:47, 23 September 2007
Location: netherlands

Re: Samplen met Roland Fantom X-6/7

Post by Charlotte »

Hallo Robbie,

Dank je wel, ben ik ook van overtuigd ! .
Ik ben op je site wezen kijken, klinkt gaaf allemaal, zo heb je ook een impressie wat je allemaal kunt doen met de Fantom.

Ik heb al SRX modules gelijk bij de aanschaf erbij gekocht, evenals een groter geheugen, en een CF kaart .

Ik heb de SRX 04(symphonic strings), de SRX 06(Orchestra) en de SRX 09 (world sounds) erbij genomen.

Ik speel hoofdzakelijk gitaar,maar op een gegeven moment wil je toch meer, en je eigen muziek maken.
Mijn eerste kennismaking met synth geluiden was met de Roland GR-20 gitaarsynthesizer, wat al erg goed klonk.Voordeel van dit app is dat je de midi kunt gebruiken om de andere syntesizers aan te sturen.
Ik neem mijn "werk"op op een Br 1200-cd multitracker,maar zingen kan ik niet, dus om toch een beetje zang te kunnen toevoegen , heb ik de VP-550 aangeschaft, wat ook een machtig app. is.
Maar om toch meer aparte zang partijen te kunnen gebruiken, was ik op zoek naar een goede Sampler, en zo op de Fantom uitgekomen.
Ik wil voornamelijk mijn eigen "gothic" muziek maken, ongeveer de stijl van Nightwish met de eertse zangeres( Tarja Turunen),Epica , Within Temptation etc. .
Vandaar ook mijn keuze van de SRX modules.
Maar ook goede rockblues a la Gary Moore vindt ik gaaf, dus zal ik daar zeker ook een aantal mooie nummers van gaan coveren.
Wil tzt e.e.a ook op een site plaatsen, lijkt me leuk om te horen wat anderen van je werk vinden.
Als ik de ontdekkingsreis afgerond heb, en een beetje weg weet op de Fantom zal ik graag mijn opgedane kennis willen delen.
Laat het dan ook zeker wel weten.

groetjes Charlotte .
robbie50
Posts: 821
Joined: 22:20, 28 January 2005
Location: Holland
Contact:

Fantom........

Post by robbie50 »

Charlotte,

Ik wens je een fijne "ontdekkingsreis" toe....
In mij Fantom zitten ook de SRX 4, 6, 7 en de 9.
Een uitbreiding van geheugen heb ik ook gedaan.....
Wat ook wel makkelijk is, is een "kaartlezer" in de PC.
Ik trek de geheugenkaart gewoon uit mijn X7 (kan geen kwaad hoor!) en lees hem uit met mijn PC....gaat een stuk makkelijker.
Tevens bewerk ik de .WAV files gewoon op de PC.
Aan de digitale ingang van de X7 heb ik mijn Motif hangen....werkt ook heel prettig.....
Yamaha heeft een net wat helderder geluid...
Hiervoor had ik een V synt (misschien wel wat voor je) maar ik ben toch meer bezig met "echte" instrumenten, dan met "geluiden".
De V synt heb ik dan ook verkocht, maar de Vocoderkaart gehouden.....die gebruik ik nu in een VariOS, welke ik voor een leuke prijs via dit forum heb gekocht.
( ik kan niet goed zingen en via een Vocoder klinkt dat erg mooi en natuurlijk "vreemd, bizar...)
Ik vermaak me er wel mee.....

Ik wacht je bevindingen af, vooral dat "sample" gedoe.....

Heel veel plezier.....

groetjes,

robbie
Charlotte
Posts: 9
Joined: 05:47, 23 September 2007
Location: netherlands

ontdekkingsreis.

Post by Charlotte »

Hallo Robbie,
gaat wel lukken denk ik, ik heb de tutorials gedownload en uitgeprint van de roland site, dat is echt een boekwerk, maar maakt wel een hele hoop duidelijk.
De kaartlezer ben ik ook mee bezig, echter de adapter zit wat levertijd op, vindt zelf ook dat Roland die er bij had moeten doen.
Lijkt me idd ook makkelijker als telkens via usb moeten werken, maar ga het beide proberen, en kijken wat ik het prettigst vindt werken.
Wat jij met de Vocoder doet, doe ik met de Vp-550, ik denk dat je dat wel ongeveer kunt vergelijken.
Ik heb het afgelopen week helaas te druk gehad met werken, dus weinig tijd gehad voor de Fantom, maar wel al even met samplen bezig geweest, dat is echt gaaf, werkt perfect.

groetjes Charlotte .
robbie50
Posts: 821
Joined: 22:20, 28 January 2005
Location: Holland
Contact:

Laat eens wat horen!

Post by robbie50 »

Charlotte.......

Kan ik iets horen van jouw vocoder gebruik?
Ik vind zingen via een vocoder veel leuker, lekkerder.....geeft een bepaald sfeertje en niet iedereen kan gelijk horen WAAR je over zingt....stukje mistery....

Graag hoor ik een voorbeeld van je, kan je mij iets mailen MP3'tje WMA'tje?

ik ben benieuwd!

groetjes,

robbie....
Charlotte
Posts: 9
Joined: 05:47, 23 September 2007
Location: netherlands

MP3 tje of zo.

Post by Charlotte »

Hallo Robbie,

Ik ben idd bezig met een song, het is een cover van Nightwish "Sleeping Sun", ik heb deze op de Br1200 opgenomen, en net voor ik de Fantom had,de laatste opnames gemaakt.
Met de vp-550 heb ik dus de zangpartij gemaakt, maar dan niet in vocoder style, maar gewoon zang als het ware,dit kan n.l. met de Vp-550.
Ik moet alleen nog het mixen en masteren van de song doen , en dan kan ik het gaan verwerken naar een Mp 3 of zo, en zal het je dan ook toesturen om te laten horen.
Voor bovenstaand moet ik alleen nog de tijd zien te vinden, maar dat gaat wel lukken.
Ik wil ook nog een website maken, waar ik dit soort dingen op kan plaatsen, ik ben er al mee bezig, maar ja, ook dat kost natuurlijk tijd.

groetjes Charlotte.
Post Reply